Disponibles a partir del 27 setembre 2024
Presentació del curs
L'estimulació cognitiva (EC) es defineix com l'aplicació de programes d'exercicis que proporcionen una pràctica estructurada sobre tasques cognitives específiques, dissenyades per a millorar el rendiment i l'efectivitat de diferents capacitats cognitives, com la memòria, l'atenció, el llenguatge, les habilitats visuo-espacials i les funcions executives.
És comú que els professionals sanitaris interessats en el camp de la rehabilitació cognitiva acabin la seva formació de grau sense una bona base de com s'han de dissenyar i executar programes d'estimulació cognitiva. En general, els estudis de màster o doctorat, en els quals rarament hi ha un balanç entre teoria i pràctica, no són suficients per a cobrir aquestes mancances formatives, la qual cosa impacta negativament a l'hora de proposar i dur a terme programes personalitzats d'estimulació i rehabilitació cognitiva.
Aquest programa de formació presencial o semipresencial i amb clara orientació profesionalizadora, desenvolupat en un entorn sanitari d'alta competència, dona resposta de manera pràctica a aquestes necessitats.
El curs està plantejat per a proporcionar als/les participants dels coneixements específics i les bases teòriques i pràctiques que els/les capacitin per a poder dissenyar, executar, avaluar, obtenir efectes positius i presentar els resultats de programes d'estimulació i rehabilitació cognitiva adaptats als problemes i necessitats concretes de les persones a entrenar.
El programa inclou una sèrie de mòduls teòrics acompanyats d'un fort component pràctic d'aplicació individual i grupal de teràpies rehabilitadores dissenyades per a persones afectades per un ampli espectre de condicions que cursen amb alteracions cognitives, com les associades, entre altres, a l'envelliment, la deterioració cognitiva lleu, el dany cerebral adquirit i a diverses patologies de causa vascular o neurodegenerativa com la malaltia d'Alzheimer o la malaltia de Parkinson. Les tècniques a emprar abasten des dels mètodes tradicionals de ‘llapis i paper’, l'estimulació assistida per ordinador i mètodes nous com l'aplicació de la realitat virtual i la musicoteràpia.
Direcció:
Dr. Jaime Kulisevsky –Catedràtic de Neurología, director del Màster de Diagnòstic i Rehabilitació Neuropsicològica de la Universitat Autònoma de Barcelona y Director de la Escola Clínica de Neuropsicología i Patología del llenguatge de l´Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.
Coordinadors i equip docent:
Dr. Saül Martínez-Horta (Neuropsicòleg), Dra. Carmen García-Sánchez (Neuropsicòleg), Andrea Horta-Barba (Neuropsicòleg), Arnau Puig-Daví (Neuropsicòleg) i Dr. Jaime Kulisevsky (Neuròleg)
Secretaria Tècnica:
Sra. Silvia Fernández Moreno
Centre de realització
El programa teòric i pràctic es realitzarà íntegrament a l'Escola Clínica de Neuropsicologia i Patologia del Llenguatge de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.
Tipus d'activitat: Curs de formació continuada en modalitat presencial dirigit a dotar a les/els estudiants de les competències necessàries per a poder dissenyar, executar, analitzar, interpretar i exposar els resultats de diverses tècniques d'estimulació i rehabilitació cognitiva emprant mètodes ‘tradicionals’ i tècniques a la frontera del coneixement.
En la modalitat semipresencial es combina l'assistència presencial als mòduls pràctics amb el desenvolupament en línia de les activitats teòriques.